a god-given idea - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van luc dekesel - WaarBenJij.nu a god-given idea - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van luc dekesel - WaarBenJij.nu

a god-given idea

Door: lucdekesel

Blijf op de hoogte en volg luc

30 Oktober 2011 | Sierra Leone, Freetown

In zijn boek "Ships of Mercy, the remarkable fleet bringing hope to the world's forgotten poor" vertelt Don Stephens, stichter van Mercy Ships hoe het allemaal begon.

Don Stephens recounts the inspiring and unlikely story of how a boy from land-locked Colorado and his life-consuming vision - aided by international partnerships and touched by a providential hand - continues to be fulfilled.

Don takes you through the milestones and influences that guided him toward his mission of mercy, including the birth of a several mentally and physically challenged son, and a chance meeting with mother Theresa, who gave him a profound message.

Filled with inspiring individual stories of triumph in the face of war, natural disaster, disease, poverty, and sometimes government bureaucracy, "Ships of Mercy" is a lesson in how a God-given idea - and some people to carry it out - can make a lasting difference.

Don Stephens wil met zijn organisatie het model van Jesus volgen.

Het is dan ook logisch dat eerst christenen zich aangetrokken voelen. Aangezien naastenliefde niet de exclusiviteit is van christenen, geniet Mercy Ships wereldwijd respect, ook al omdat zij in de armste landen van de wereld opereert, onafgezien de overtuiging van de bevolking.

Ik lees in De Standaard:

De theoloog Raimon Panikkar (1918-2010) die als christen India bezocht en ontdekte dat hij hindoe en christen was stelt: "Christus is niet het exclusieve bezit van het christendom".

Gods menswording toont zich ook in andere godsdiensten.

Een christen hoort volgens hem ook geen angst te hebben zichzelf te verliezen in anderen. Panikkar in een interview: "wie bang is zijn identiteit te verliezen, is die al kwijtgespeeld. In het Westen is identiteit gebaseerd op verschil. Katholieken willen zich onderscheiden van protestanten of hindoes, maar in andere culturen ligt dat anders. Het goddelijke is in de mens zelf en de mens kan er nooit van gescheiden worden".

Panikkar riep dan ook op tot een 'concilie van de wereldgodsdiensten' om de grote problemen van onze tijd samen aan te pakken.

Tot zover De Standaard.

Mijn indruk als bestuurder van Mercy Ships, en ik spreek hier in eigen naam, is dat de 450 vrijwilligers op het hospitaalschip die per jaar 1.200 mensen betekenen, komende uit alle hoeken van de wereld, plus de circa 200 lokale volunteering day-workers, elk met zijn overtuiging, één doel voor ogen hebben: vrijwillig de allerarmsten uit hun lijden verlossen, ten dienste te staan van de medemens.

Voor deze mensen zal het ongetwijfeld een Godsgeschenk zijn.

• 31 Oktober 2011 - 11:25

Rit:

Ik heb met volle aandacht je tekst gelezen, en mijn gevoel bevestigt alleen maar dat ik het ook zo ervaar.