hope center : hoop en genezing - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van luc dekesel - WaarBenJij.nu hope center : hoop en genezing - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van luc dekesel - WaarBenJij.nu

hope center : hoop en genezing

Door: lucdekesel

Blijf op de hoogte en volg luc

14 Oktober 2011 | Sierra Leone, Freetown

weer een super leerrijke dag - mochten alle mensen zien wat mercy ships hier doet we zouden 10, 100 keer meer steun krijgen dan nu

daar werken we dus aan, daarom zijn we hier met 2 journalisten en een fotograaf

onze ambassadrice tatiana is gewoonweg schitterend en is enorm onder de indruk van wat zij ziet

we bezochten vandaag het hope center

het gebouw wordt ons ter beschikking gesteld door het bisdom

buiten voor de port staan honderde mensen op een rij te wachten voor een screening tandheelkunde

elke patiënt wordt snel gescreend om de ernstige gevallen te detecteren die dringend verzorging nodig hebben

binnenin zijn de tandartsen en hun assistenten reeds druk patiënten aan het verzorgen

intussen geven fieldworkers binnen het gebouw aan de wachtenden les in tandhygiëne

dit is belangrijk om infecties te vermijden in een land waar het huisvuil en andere afval overal wordt gedumpt op straat, in riolering, in de rivier, in de zee

bij een meisje worden drie tanden uitgetrokken - blijkt dat een deel van haar kaakbeen reeds afgestorven is en zelfs antibiotica niet meer zullen baten - jammer genoeg is de diagnose dat het meisje zal sterven - vertel dat maar eens aan haar vader die haar naar hier bracht

schenkers uit canada zijn hier ook op bezoek samen met een verantwoordelijke van het ministerie van gezondheid die vol lof is over het werk van mercy ships

na de middag bezoeken we in hetzelfde gebouw de patiënten die hier resideren na behandeling op het schip

het contact met de patiënten is zeer confronterend maar vol liefde en tederheid

een zwaar verbrande vrouw, een oudere man met hazenlip, een kindje met waterhoofd, kindjes met orthopedische problemen, vele kindjes met hazenlip of complexere misvormingen in het gezicht, kinderen die op krukjes lopen, ...

iedereen werd reeds geopereerd op het schip maar verblijft hier voor nazorg

vanuit het gebouw zien we het schip liggen

één van de patiëntjes is ibrahim - hij is hier met zijn moeder - het is haar tweede kindje - vader en moeder leven van wat zij als landbouwers kweken, net genoeg om zelf te eten - zij wonen op 1 dag rijden van hier - toen ibrahim 3 à 4 maanden oud was werd hij zwaar ziek en begon zijn hoofd te zwellen, diagnose waterhoofd, hydrocephalis wat betekent dat het vocht in de hersenen niet meer wordt afgevoerd waardoor de schedel zwelt - als je niet snel optreedt is het kind in levensgevaar - na pogingen via lokaal hospitaal en apotheek om het kind te genezen kwamen de ouders in contact met het outreach van mercy ships en werd abrahim met succes geopereerd - hij verblijft hier nu reeds 2 maanden met zijn moeder voor nazorg en vooral controle - haar man is intussen alleen met het oudere broertje - het transort van huis naar hier en terug betekent twee keer het maandinkomen, zo`n 13 euro - vandaag mag hij voor een maand terug naar huis maar zij zullen hier in freetown blijven bij de grootmoeder - daarna terug op controle

de kinderen zijn zeer entoesiast en willen met ons team spelen, wat we ook doen - een kind met enkel 1 been speelt voetbal op krukken - kinderen met krukken lopen trappen op en af

ik maak ook kennis met de kannunik van de anglikaanse kerk : hij is zo blij dat mercy ships hier voor de vijfde keer aanmeert (1993, 2002, 2003, 2004, 2011)

in 2011 ligt de africa mercy hier van februari tot en met november

hij hoopt dat mercy ships in 2013 zal terugkomen

mercy ships hoopt asap een tweede hospitaalschip te bouwen en in werking te stellen, wat het aantal verzorgingen zou verdubbelen

volgend jaar gaat mercy ships naar guinée - op ons hospitaalschip brengen we 4 anesthesisten mee, terwijl er in gans dat land maar 4 zijn - een verdubbeling van de capaciteit op dat vlak dus - tel daarbij dat mercy ships telkens lokale mensen opleidt, want dit is 1 van onze belangrijke doelstellingen

het was weer zo`n harttouching dag, waar je beseft en ziet hoe mercy ships hoop en genezijg brengt in een land dat 11 jaar in een burgeroorlog verwikkeld was