chirurgie - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van luc dekesel - WaarBenJij.nu chirurgie - Reisverslag uit Freetown, Sierra Leone van luc dekesel - WaarBenJij.nu

chirurgie

Door: lucdekesel

Blijf op de hoogte en volg luc

13 Oktober 2011 | Sierra Leone, Freetown

vandaag woensdag

deze morgen hebben we het voorrecht getuige te zijn van operaties

oogoperaties door een vrijwillige oogarts uit zwitserland - omdat het te duur uitvalt gebruikt hij niet de faco-techniek waarbij de troebele lens door ultragolven wordt vernietigd en weggespoeld, maar een techniek door een mercy ship oogarts ontwikkeld, waarbij de operatie even snel verloopt maar waarbij men het hoornvlies niet meer met draadjes hoeft dicht te naaien - hij doet er wat langer over omdat hij intussen lokale mensen moet trainen

daarna krijgen we de kans om tijdens een maxilo-faciale correctie de chrirurg en zijn team gade te slaan: misvormingen worden zo goed mogelijk gecorrigeerd, inclusief het wegnemen van een goedaardige tumor, het corrigeren van het misvormde gezicht met een stuk uit de rib bij een jonge vrouw uit liberia, operatie uitgevoerd door onze plastische chirurg gerry parker die hier reeds zo'n 25 jaar op het hospitaalschip opereert en er leeft met echtgenote en 2 kinderen die op het schip school lopen

ik ben geen arts maar ben onder de indruk

ik maak kennis met verpleegster maaike uit nederland, hoofd ward B, en met haar collega's

in haar ward liggen patients met zware brandwonden, kindjes met hazenlip, ...

in ward b praat ik lang met bah, zij is van guinée en praat frans - zij is studente, 20 jaar en werd toen zij 2 was gebeten door een giftige slang en zo goed mogelijk behandeld - resultaat was wel dat haar rechtervoet totaal misgroeid was - haar moeder stierf toen zij 10 was - haar vader hertrouwde - als ik vraag hoeveel broers en zusters zij heeft vertelt zij mij dat er zo veel zijn dat zij ze niet kan tellen - "dat is afrika" zegt zij -
hier op de africa mercy werd haar voet met succes geopereerd - ze is blij en mag binnenkort naar huis

na de middag bezoeken we de vrouwenkliniek in aberdeen die door mercy ships gesponsord wordt - hier worden vrouwen oa geopereerd van een vesico-vaginale fistel waardoor zij continu urine verliezen - ik maak kennis met een jonge vrouw die 2 dagen geledeneen zoontje ter wereld bracht - haar eerste kindje overleed

om van het schip naar de kliniek te rijden moeten we minstens een uur door de drukste straten van de stad met duizende mensen

we rijden een tijdje langs het strand, het regent en de temperatuur is daardoor aangenamer

het was weer een indrukwekkende dag waar wij getuige waren van de dagelijkse mirakels die hier op het schip worden verricht dankzij schenkers werldwijd